Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Dla rodziców

Bezpieczne korzystanie z Internetu

Wpływ komputera na zdrowie człowieka

W ostatnim czasie komputery stały się bardzo popularne, zarówno wśród dorosłych, jak i wśród dzieci. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z zagrożeń płynących z użytkowania komputerów.

Komputer jest urządzeniem technicznym, które ułatwia człowiekowi życie, wspomaga jego edukację i pracę. Jednakże, tak jak każda praca, tak samo i praca z komputerem niesie za sobą różnego typu niebezpieczeństwa. Jest on traktowany jak najlepsza zabawka, ale i jako źródło wiedzy. Dzieci często spędzają przy komputerze wiele godzin, nie zdając sobie sprawy ze szkodliwego wpływu komputera na ich zdrowie fizyczne i psychiczne. Również rodzice często nie są świadomi tych zagrożeń. Celem niniejszego artykułu jest uwidocznienie różnego rodzaju zagrożeń związanych z pracą przy komputerze oraz przedstawienie sposobów pomniejszania negatywnych skutków wynikających z użytkowania tego urządzenia.
Do najczęstszych niebezpieczeństw należy zaliczyć:

  • wady wzroku, bóle głowy,

  • promieniowanie monitora,

  • stres,

  • wady postawy,

  • uzależnienie od komputera,

  • fobie, depresja.

Wzrok

obraz na ekranie monitora nie jest statyczny lecz migający,

przewijanie zawartości ekranu przebiega skokowo, zmusza więc oko do częstej, raptownej zmiany punktu fiksacji, czyli miejsca, w które patrzymy,

zwężenie pola widzenia do ekranu lub jego najbliższego otoczenia,

kolorowy obraz bardziej męczy wzrok niż obraz czarno-biały,

nieodpowiednie oświetlenie miejsca pracy – minimalnie 500 luksów, światło powinno padać z góry,

umieszczanie monitora na tle okna, stosowanie żaluzji lub rolet, które niedostatecznie tłumią światło,

zbyt mały monitor – najlepsze monitory duże (17-19 cali), ciekłokrystaliczne – mniej szkodzą na wzrok, chronią przed niekorzystnym wpływem promieniowania,

używanie szkieł kontaktowych, okularów z podziałem szkieł blisko – daleko lub z przyciemnionymi szkłami (zmniejszają kontrastowość obrazu), najlepsze szkła z powłoką antyrefleksyjną,

stosowanie zbyt małej czcionki – poniżej 7 punktów

 

Sposobem na zmniejszanie negatywnego wpływu komputera na wzrok jest wykonywanie ćwiczeń relaksujących gałki ocznej podczas pracy przy komputerze. Oto kilka przykładowych ćwiczeń:

  •  mruganie powiekami co 3-5 sekund, w celu nawilżenia i oczyszczenia oczu. W wyniku tego ćwiczenia poprawia się ostrość widzenia, pomaga ono rozluźnić mięśnie twarzy i czoła, zapobiegając tendencji marszczenia brwi.

  • oderwać co 2-3 min. wzrok od ekranu, popatrzeć w dal, zapobiegnie to zmęczeniu oczu,

  • starać się dostrzegać całe otoczenie, a nie patrzeć tylko w ekran, to również odpręża wzrok.

  • kreślenie wzrokiem poziomych ósemek,

  • zamknięcie powiek, zasłonięcie oczu dłońmi, tak aby docierało do nich jak najmniej światła – ćwiczenie to daje uczucie spokoju, relaksacji,

Brak tych krótkich przerw podczas pracy przy komputerze jest jednym z głównych czynników prowadzących do krótkowzroczności wśród użytkowników komputerów. Najbardziej skuteczne są krótkie, ale częste przerwy.

Wady postawy

Wynikiem niewłaściwej postawy ciała podczas pracy przy komputerze jest ból mięśniowo-szkieletowy. Jest on odczuwany głównie w okolicy szyi i barku i występuje częściej u osób, u których kąt zgięcia szyi podczas pracy jest duży. .
Oprócz tego, istnieją doniesienia świadczące o tym, że wykonywanie przez dłuższy czas czynności, które wymagają zgięcia i pewnego stopnia rozciągnięcia nadgarstka są czynnikiem ryzyka wystąpienia zespołu cieśni nadgarstka. Jego objawy to drętwienie, uczucie mrowienia i ból w obrębie kciuka, palca wskazującego, środkowego i wewnętrznej powierzchni palca serdecznego oraz następowy zanik mięśni.

W celu zapobieżenia powyższym objawom propaguje się przyjęcie określonej postawy ciała przy pracy z komputerem:

  • przed rozpoczęciem pracy rozgrzać nadgarstki, łokcie, barki, kręgosłup i nogi,

  • opierać się plecami o oparcie krzesła, aby nie powodować męczenia kręgosłupa,

  • nogi powinny być zgięte w kolanach pod kątem prostym i oparte mocno o podłogę całą powierzchnią stóp,

  • stopy powinny spoczywać na stabilnym podnóżku o dużej powierzchni, z możliwością regulacji wysokości i kąta jego nachylenia,

  • ramiona użytkownika winny zwisać swobodnie, łokcie należy trzymać przy sobie lub opierać o poręcze fotela,

  • klawiaturę należy postawić na nie ślizgającej się powierzchni, około 10 cm. od brzegu biurka i wyposażyć ją dodatkowo, gdy jej wysokość przewyższa trzy centymetry, w podpórki na dłonie, aby unikać zginania dłoni w nadgarstkach; nie uderzać mocno palcami w klawisze; dobrze jest stosować podkładki żelowe pod myszkę,

  • głowa powinna spoczywać prosto, mięśnie ją podtrzymujące winny być rozluźnione, a broda lekko przygięta do klatki piersiowej,

  • monitor powinien znajdować się w odległości 40-75 cm. od oczu, górny brzeg monitora lekko poniżej linii wzroku,

  • krzesło powinno zapewniać oparcie do połowy łopatek siedzącego, z podpórką lędźwiową, użytkownik powinien wyregulować oparcie i wysokość krzesła.

Po każdej godzinie pracy z komputerem, jego użytkownik powinien mieć zapewnioną dziesięciominutową przerwę. W jej trakcie należałoby wykonywać ćwiczenia oddechowe, masaż palców rąk, rozluźniać mięśnie tułowia oraz masować skórę głowy.


.W związku z powyższym należy:

  • wyznaczyć dziecku liczbę godzin, które może spędzić przy komputerze i sumiennie jej przestrzegać

  • przypilnować aby dziecko korzystało ze stron internetowych potrzebnych mu do nauki, mniej dla rozrywki.

 

Uzależnienie od komputera i Internetu

Obecnie u wielu osób pracujących przy użyciu komputera oraz u dzieci i młodzieży spędzających dużo czasu przy komputerze obserwuje się uzależnienie od komputera i Internetu, które staje się tak silne, że jest przyrównywane do innych powszechnie znanych i groźnych uzależnień, takich jak palenie tytoniu, narkomania czy alkoholizm.
Objawami uzależnienia od komputera są:

  • spędzanie wielu godzin na grach komputerowych i wirtualnych (zakładając na głowę hełm czujemy się jakbyśmy byli wewnątrz gry),

  • zanik życia społecznego i towarzyskiego,

  • utrata przyjaciół,

  • nieumiejętność znalezienia partnera życiowego,

  • utrata poczucia rzeczywistości (dzieci myślą, że te same rzeczy, które robią w cyberprzestrzeni, będą mogły robić w rzeczywistości; często nie radząc sobie w rzeczywistym świecie uciekają w cyberprzestrzeń). Jesteś uzależniony od Internetu jeżeli:

  • korzystasz z Internetu 38 i więcej godzin tygodniowo (bezpieczna dawka – 5 godzin dziennie),

  • twoim ulubionym zajęciem są internetowe pogawędki z ludźmi z różnych stron świata,

  • podczas pracy przy komputerze zapominasz o całym świecie, nie rozmawiasz z domownikami, odmawiasz wspólnych posiłków,

  • nawet jeśli nie jesteś w Internecie to myślisz o nim,

  • ze znajomymi rozmawiasz tylko o Internecie

Jak sobie z tym radzić?

  • wytłumacz dziecku, że przez to cierpią jego bliscy,

  • wyznacz dziecku liczbę godzin, które może spędzić przy komputerze i sumiennie jej przestrzegaj,

  • przypilnuj, aby dziecko korzystało ze stron internetowych potrzebnych mu do nauki, a nie tylko dla rozrywki.

Warto wiedzieć, że bardziej skłonne do uzależnień są dziewczynki niż chłopcy. Najmłodsza leczona dziewczynka miała 8 lat.



8 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu



1. Nie udostępniaj swoich prywatnych danych nieznanym osobom

2. Nigdy nie podawaj komuś swojego hasła

3. Używaj programów antywirusowych i antyspamowych.

4.Update!

To, że masz program antywirusowy czy antyspamowy to połowa sukcesu. Nie zapomnij włączyć opcji update'owania tych programów. Dzięki temu, będą zabezpieczały komputer przed najnowszymi wirusami. A nowe wirusy pojawiają się codziennie.

5. Nie wierz wszystkiemu co czytasz w sieci

6. Nigdy nie umawiaj się na spotkanie z nieznajomą osobą

7. Nigdy nie używaj webkamery podczas rozmowy z osobą, której nie znasz

8. Nie odpowiadaj na zaczepki w sieci



Sposób na Tadka, czyli dieta niejadka

Dziecko, które do tej pory „jadło normalnie” zaczyna grymasić przy stole? Psycholog radzi jak nakłonić niejadka do jedzenia, a także wskazuje, które metody pracy z dzieckiem są nieskuteczne.

Rodzice próbują różnych sposobów zachęcenia dziecka do jedzenia od błagań, prób przekupstwa, odwrócenia uwagi dziecka po krzyk. Żadna z nich nie zdaje jednak egzaminu.

Skąd to się bierze?

Warto wiedzieć, że w wieku mniej więcej dwóch lat dziecko zaczyna przechodzić okres buntu, który przejawia się głównie nieposłuszeństwem i namiętnym używaniem słowa „nie”. Przekorne zachowanie, to naturalny etap rozwoju, niezbędny do poznania granic własnej wolności. Dotyczy to różnych sytuacji: ubierania się, zabawy, a także jedzenia. Mądrzy rodzice powinni wyrozumiale podejść do tego momentu rozwoju i nie wdawać się w walkę „czyje na wierzchu”. Dziecko zaczyna postrzegać siebie jako odrębną istotę, która może mieć wpływ na otoczenie, jest więc ciekawe jak daleko może się posunąć w kontaktach z innymi. Dlatego tak istotna jest umiejętność wprowadzenia i przestrzegania zasad, wyznaczania nieprzekraczalnych granic.

Dobrym sposobem na przekonanie dziecka do spełnienia naszych próśb jest ograniczenie możliwości wyboru. Należy przy tym tak sformułować pytanie, by utrudnić dziecku udzielenie na nie negatywnej odpowiedzi.

Zamiast mówić: „Zjesz kanapkę?”  Lepiej jest spytać: „Wolisz zjeść banana czy kanapkę?”. W ten sposób pozwolimy dziecku na zaakcentowanie własnej odrębności (to ono podejmuje decyzję), a jednocześnie uda nam się zrealizować nasz cel (zje śniadanie).

Co jednak zrobić gdy dziecko odmawia nie tylko zjedzenia ale nawet spróbowania potrawy?

Czego unikać?

Po pierwsze nie zmuszaj dziecka do jedzenia – jest to naczelna zasada, która powinna przyświecać każdemu rodzicowi. Obawiasz się, że twoje dziecko zrobi sobie krzywdę „głodząc się”? To mało prawdopodobne. Przede wszystkim zacznij od zmierzenia malucha– spisz jego wagę i wzrost. Następnie skorzystaj z siatek centylowych  (znajdziesz je m.in. w Internecie), są to specjalne wykresy, które pozwalają stwierdzić, czy rozwój dziecka przebiega harmonijnie. Dzięki nim dowiesz się w jakim przedziale wagowym, w porównaniu z rówieśnikami, znajduje się twoja pociecha.

Jeśli waga naszego dziecka mieści się w normie, jest wesołe i energiczne – odpuśćmy namawianie go do jedzenia.

W przypadku lekkiej niedowagi, jeśli mimo dostarczania niewielkiej ilości kalorii dziecko funkcjonuje prawidłowo, a stan jego zdrowia nie budzi większych zastrzeżeń lekarza – możesz przestać się martwić. Należy zaakceptować fakt, że część ludzi jest szczupła i drobna, a część nie.

Po drugie, nie wpadnij w pułapkę spełniania absurdalnych zachcianek dziecka, dotyczących miejsca i czasu jedzenia – dziecko nie wyobraża sobie śniadania w innym miejscu niż jadący samochód, przy obiedzie musi oglądać „Piotrusia Pana”, a kolację je wyłącznie w środku nocy? Przedstawiciele psychologii behawioralnej zachęcają do ignorowania takich kaprysów. Pamiętajmy, że każde wzmacniane zachowanie zostaje utrwalone. Problem występuje wtedy, gdy dziecko w ogóle odmawia jedzenia. Maluch, który żąda spełnienia określonych warunków, który je ale w nietypowych okolicznościach, manipuluje rodzicami. Kilkulatek, skupiony jest na badaniu swojego wpływu na otoczenie, więc z pewnością wykorzysta uległość rodziców. Brak reakcji zarówno pozytywnej, jak i negatywnej sprawi, że prezentowane zachowanie wygaśnie.

Co warto zrobić?

Gdy dieta dziecka jest bardzo mało zróżnicowana (np. dziecko je wyłącznie bułki, naleśniki, dania o określonej konsystencji, np. zupy-kremy) – nie panikuj. Pozwól mu jeść to, na co ma ochotę, dzień w dzień, do momentu, gdy się mu to znudzi (to może potrwać kilka tygodni) i samo sięgnie po coś innego. Spośród akceptowanych przez dziecko produktów wybierz te najzdrowsze i pełnowartościowe (parówki, frytki, itp. wyklucz z diety). Jeśli obawiasz się o zdrowie malucha postaraj się przemycać wartościowe składniki do tolerowanych przez nie pokarmów, np. jeśli dziecko uwielbia placki ziemniaczane – dodaj do nich na przykład zmiksowaną pietruszkę, jeśli dziecko nie chce żadnych grudek w zupie – zmiksuj ugotowane uprzednio mięso). Ważne jest to, by jedzenie nie kojarzyło się dziecku ze stresem. Pozwól mu więc poczuć przyjemność z jedzenia rzeczy, które lubi. Będzie to stanowiło dla ciebie bazę, na której będziesz pracować.

Metoda małych kroczków

Twoim pierwszym celem powinno być  oswojenie dziecka z jedzeniem. Zabierz malucha na zakupy do sklepu, na pobliski rynek, by pomógł Ci w wyborze produktów. Dzięki temu zrozumie, że ma wpływ na to, co będziecie jeść. Zachęć go również do pomocy przy przygotowywaniu posiłków, niech wycina foremką ciasteczka, lepi pierogi, ozdabia kanapki. Jeśli dziecko odmówi, wytłumacz mu, że szykujecie jedzenie dla innych i jeśli nie ma ochoty, nie musi go jeść. Po skończonych przygotowaniach pochwal malucha przy innych, niech członkowie rodziny potwierdzą, że jest wyśmienitym kucharzem (nikt na świecie nie potrafi robić tak pięknych i smacznych kanapek).

Kolejnym sposobem jest wprowadzenie odrobiny magii do kuchni. Spora grupa dzieci nie jedząca warzyw, przekonała się do nich po obejrzeniu „marynarza Papaya” – kreskówki o marynarzu, którego źródłem ogromnej siły był szpinak. Stworzenie ciekawych historii podczas przygotowywania posiłku może zachęcić dziecko do ich jedzenia, tj. marchewka, która zapewnia czarodziejską moc, miodek Kubusia Puchatka czy galaktyczny ser (starty ser wielu dzieciom smakuje o wiele bardziej niż ten w plastrach).

Jak zachęcić dziecko do próbowania potraw

Tu również warto uzbroić się w cierpliwość. Jeśli dziecko odmawia jedzenia owoców, możesz poprosić je, by nakarmiło nim drugą osobę (która daje do zrozumienia, że owoc jest pyszny) czy dotknęło owoc czubkiem języka. Jeśli to uczyni , pochwal je i pogratuluj tego, że się przełamało. Innym razem zachęć dziecko do ugryzienia owocu, powiedz, że jeśli mu nie zasmakuje – może go wypluć. Kolejnym razem namów go do wzięcia najmniejszego kęsa z możliwych. Chwal dziecko za postępy, nawet niewielkie. Stopniowo podnoś poprzeczkę coraz wyżej.

Garść przydatnych rad

  • Zwróć uwagę na to, czy nie masz zapędów do przekarmiania dziecka. Porcja jedzenia nie powinna być większa niż zaciśnięta piąstka dziecka, takiej mniej więcej wielkości jest jego żołądek.
  • Warto dziecku podawać nowości gdy jest już naprawdę głodne. Dajmy mu wówczas możliwość wyboru zamiast zmuszać do jednej potrawy.
  • Chcąc wprowadzić dziecku różne smaki można zakryć mu oczy chustą i bawić się w zgadywanie – jaki zapach czuje, czym jest rzecz, którą trzyma w rękach, co właśnie spróbowało.
  • Wprowadzaj nawyki. Jedzcie posiłki o stałej porze. Najlepiej mało, a często. Pracujący żołądek zacznie wytwarzać soki żołądkowe i „obudzi układ pokarmowy” .
  • Jednym z najprostszych sposobów na zmobilizowanie dziecka do jedzenia jest pozostawienie go w towarzystwie dzieci w podobnym wieku, które mają spory apetyt. Dziecko chętniej zje, w towarzystwie innych jedzących dzieci.
  • Jeśli dziecko uwielbia słodycze, warto z nim ustalić zasady ich dawania, np. „możesz zjeść cukierka, pod warunkiem, że wcześniej zjesz mandarynkę”.
  • Niektóre dzieci zaczynają grymasić przy stole w momencie, gdy na świat przychodzi ich rodzeństwo. Maluchy, które do tej pory były oczkiem w głowie rodziców, muszą dzielić się ich uwagą z nowym członkiem rodziny. Zdarza się, że matka i ojciec za bardzo koncentrują się na niemowlęciu i odsuwają na boczny tor kilkulatka, bo „jest już duży i sam potrafi się sobą zająć”. Czas spędzany przy stole jest czasami jedynym, który rodzice poświęcają dziecku w ciągu dnia. Odmawiając jedzenia, maluch stara się wówczas skupić na sobie ich uwagę.

Przedstawione powyżej zalecenia skierowane są do rodziców zdrowych dzieci. Istnieją również  inne przyczyny niejedzenia przez dziecko. Należą do nich między innymi alergie pokarmowe, refluks żołądkowy, uporczywe zaparcia czy zaburzenia integracji sensorycznej (np. nadwrażliwość dotykowa). Jeśli stan dziecka nas niepokoi, zawsze warto zgłosić się po poradę do lekarza pediatry.

Na pocieszenie warto dodać, że wiele dzieci „wyrasta” z bycia niejadkami. Zaczynają szybciej rosnąć, zwiększa się więc ich zapotrzebowanie na kalorie, zatem zaczynają więcej jeść. Nie skupiajmy się wobec tego jedynie wokół jedzenia. Pamiętajmy, że życie rodzinne toczy się także wokół innych rzeczy.