Logopedia - ćwiczenia
24.06.2020r.
Różnicowanie l -r
https://www.logopestka.pl/lodowe-zabawy-logopedyczne/
Słonko stroi miny, cz.1 i cz. 2- ćwiczenia buzi, języka, policzków i warg
https://www.logopestka.pl/nowosc-lato-pakiet-100-stron-edukacja-przedszkole/
https://www.logopestka.pl/slonko-stroi-miny-cz-2-gimnastyka-buzi-i-jezyka/
Morskie zabawy logopedyczne - ćwiczenia słuchu fonemowego - sz, ż/rz, cz, dż
https://www.logopestka.pl/morskie-zabawy-logopedyczne-cwiczenia-sluchu-fonemowego/
Jak spakować wakacyjną walizkę - ż/rz
https://www.logopestka.pl/jak-spakowac-wakacyjna-walizke/
Logopedyczne domino - gra
https://imgpdf.wip.pl/pdf/gra-domino/gra-domino.pdf
Stonoga - gra
https://imgpdf.wip.pl/pdf/gra-planszowa-stonoga/gra-planszowa-stonoga.pdf
Kto to jest? - gra
https://imgpdf.wip.pl/pdf/kto-to-jest/kto-to-jest.pdf
Dla Rodzica:
Ćwiczenia logopedyczne w wakacje? Tak!
https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/cwiczenia-logopedyczne-w-wakacje-tak/
Miłej zabawy i owocnych ćwiczeń!
10.06.2020r.
Słowniczek zajęciowy z głoską [sz]https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/slowniczek-zajeciowy-gloska-sz/
Słowniczek zajęciowy głoską [cz] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/slowniczek-zajeciowy-gloska-cz/
Ćwiczenia artykulacyjno - oddechowe https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/malowanie-w-buzi-cwiczenia-artykulacyjno-oddechowe/
Udanej zabawy i owocnych ćwiczeń!
03.06.2020r.
Logopedyczne zabawy słowami
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/logopedyczne-zabawy-slowami/
Wiosenna gimnastyka artykulacyjna
https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/wiosenna-gimnastyka-artykulacyjna/
Miłej zabawy i owocnych ćwiczeń
26.05.2020r.
Logopedia
Gra planszowa z głoską [sz]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/gra-planszowa-z-gloska-sz/
Karta pracy z głoską [sz]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/zdania-z-gloska-sz-karta-pracy/
Gra planszowa z głoską [cz]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/gra-planszowa-z-gloska-cz/
Gra planszowa z głoską [ż]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-dzwieczne/gra-planszowa-z-gloska-z/
Logopedyczna zakładka - instrukcja wymowy głoski [r] https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/zakladka-logopedyczna-instrukcja-wymowy-gloski-r/
Bingo z kostkami [r]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska-r/bingo-z-kostkami-gloska-r/
Dla Rodziców:
Zabawy paluszkowe https://domologo.pl/logopedia/wspieranie-mowy/rozwijanie-zasobu-slownictwa/zabawy-paluszkowe/
Miłej zabawy!
20.05.2020r.
Kochani, w tym tygodniu proponuję:
Wiosenną gimnastykę artykulacyjną - ćwiczenia mające na celu wypracowanie pionizacji języka, niezbędnego do prawidłowej wymowy głosek [sz], [ż/rz],[cz],[dż] oraz głoski [r].
https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-artykulacyjne/wiosenna-gimnastyka-artykulacyjna/
Lubianą przez wszystkich i bardzo prostą zabawę w logopedycznej wersji:
Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [sz]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-gloska-sz/
Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [cz]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-z-gloska-cz/
Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [s]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-syczace/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-z-gloska-s/
Logopedyczne kółko i krzyżyk z głoską [z]
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-dzwieczne/logopedyczne-kolko-i-krzyzyk-gloska-z/
Udanej zabawy i owocnych ćwiczeń!
13.05.2020r.
Dzisiaj uczymy się prawidłowo oddychać i usprawniamy narządy artykulacyjne
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
Miłej zabawy!
06.05.2020r.
Logopedia
Zachęcam do ćwiczeń w domu.
Zabawy logopedyczne - https://www.youtube.com/watch?v=WaY-RDjS9Kg
Językołamacze - Pszczółko, zbieraj nektar! Gra z ćwiczeniem [sz] - https://www.youtube.com/watch?v=82cmcm81sHY
Zabawy logopedyczne głoska [sz] -https://www.youtube.com/watch?v=-6oTUVBdrow
Językołamacze- Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski [k] - https://www.youtube.com/watch?v=O0MpLFOeYvc
Ćwiczenia logopedyczne z głoskami [s,z] - https://www.youtube.com/watch?v=ENdgD7_110Y
29.04.2020r.
Logopedyczne wierszyki i rymowanki
Ćwicz wymowę. Powtarzaj za dorosłym lub przeczytaj wierszyk. Mów głośno, powoli i wyraźnie. Naucz się go na pamięć.
Utrwalanie gloski[sz]
SZUMI WODA
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
Szumią, szumią pola, lato wita nas.
Szumi, szumi woda, szumi, szumi las,
Szumią, szumią pola, wiatr ochłodzi nas. (J. Nowak)
Utrwalanie głoski [cz]
GAWRON
Czarny gawron czarny, czarne piórka ma,
Czarny ma ogonek, czarne skrzydła dwa.
Czarny gawron czarny, czarne dzieci ma.
Co im na śniadanie dzisiaj rano da?
Utrwalanie głoski [ż]
LISKI
Leży w norce lisek, obok stoi żona.
Wygraża mu łapką, bo jest obrażona.
Co włożę do garnka, gdy pusta spiżarka?
Żwawo! Wstawaj, mój panie, i na polowanie! (Autor nieznany)
Utrwalanie głoski [s]
DZIĘCIOŁ
Dzięcioł w lesie stuka: stuku, stuku, stuk.
Tępi on szkodniki: stuku, stuku, stuk.
Szuka ich pod korą: stuku, stuku, stuk.
Szuka przez dzień cały: stuku, stuku, stuk. (J. Nowak)
Utrwalanie głoski [r]
TRATWA
Tro, tre, tra - tratwą flisak dowodzi,
tre, tra, tru - z trudem mu to wychodzi.
Try,tra,tre - trenował trochę za krótko,
tru,try,tro - jutro popłynie łódką.
Tra, tro, tre, tru, try - potrenuj trochę ty!
Życzę udanej zabawy!
Nie zapominaj o gimnastyce buzi i języka. Codziennie po kilka minut utrwalaj materiał wklejony do zeszytu.
22.04.2020r.
Kochane Przedszkolaki, pamiętajcie o gimnastyce buzi i języka. Utrwalajcie materiał wklejony do zeszytu. Dzisiaj ćwiczymy z Zosią
Dla Rodzica: Jednym z warunków prawidłowej artykulacji jest sprawne działanie narządów mowy. Proponuję przeczytanie dzieciom wierszyka z wplecionymi opisami ćwiczeń. Miłej zabawy!
“Obrażona Zosia”
Obraziła się Zosia na brata, (wciągamy wargi do jamy ustnej)
bo powiedział, że jej język
bezustannie w buzi lata. (dotykamy językiem zębów górnych, dolnych i wewnętrznej strony policzków, mając otwartą buzię)
Język głęboko schowała, (cofamy język i chowamy go do buzi)
minę ptaka udawała. (Otwieramy i zamykamy wysunięte do przodu wargi przy zaciśniętych zębach)
Brat uśmiecha się do Zosi (Pokazujemy zęby w szerokim uśmiechu)
i za chwilę coś przynosi. (dotykamy czubkiem języka kolejno górnych zębów)
I już Zosia też się śmieje, (rozciągamy wargi w uśmiechu przy zasłoniętych zębach)
pogodziła się z bratem, (podajemy sobie ręce na zgodę)
bo jej przyniósł ulubioną (Oblizujemy językiem wargi, mając szeroko otwarte usta)
słodziutką cukrową watę. (Poruszamy wargami jak przy jedzeniu.)
Źródło: “Gdzie jesteś języczku?” G. Wasilewicz
W razie potrzeby służę pomocą. Proszę o kontakt: aga884kjp@wp.pl
Agnieszka Kujawska
17.04.2020r.
Kto z Was widział ropuszkę? Jak wygląda? Gdzie ją można spotkać?
Jeśli chcesz dowiedzieć się, czego miłośnikiem jest ropuszka z wierszyka, powtarzaj za dorosłym kolejne zdania. Mów głośno, powoli i wyraźnie. Narysuj ropuszkę i naucz się wierszyka na pamięć.
Przypominam, aby ładnie wymówić głoskę „sz”:
- zbliż ząbki,
- unieś język na wałek dziąsłowy za górne ząbki,
- wysuń do przodu wargi i zrób dzióbek
(Prawidłowe ustawienie warg, języka i ząbków znajdziesz na ilustracji wklejonej do zeszytu. )
„Ropuszka”
Siedzi na kamieniu
głodna ropuszka.
A na drugim kamieniu
siedzi gruba muszka.
Jedna pyszna muszka
- gratka dla ropuszki!
Szykuje i pręży
dwie długie nóżki.
Bo nasza ropuszka
to miłośnik muszek,
dlatego wieczorem
ma ich pełny brzuszek.
Miłej zabawy!
07.04.2020r.
Jednym z warunków prawidłowej artykulacji jest sprawne działanie narządów mowy. Proponuję przeczytanie dzieciom wierszyka z wplecionymi opisami ćwiczeń buzi i języka. Miłej zabawy!
“Niejadek”
Uparł się Grześ: “Nie będę jeść”. Nabieramy powietrza pod dolną i górną wargę.
Zacisnął usta, Wciągamy wargi do jamy ustnej.
Wydął policzki. Nabieramy powietrza w policzki i krótko przytrzymujemy.
“Nie zadowolą mnie nawet pierniczki”. Język zamlaskał, Mlaskamy językiem.
Był rozzłoszczony: Marszczymy brwi, robimy rozzłoszczoną minkę.
“Jestem już bardzo wyposzczony”. Dreptał nerwowo po całej buzi: Przesuwamy czubkiem języka po zębach, mając zamknięte usta.
“Niech wargi ktoś do otwarcia zmusi. Ściągamy i wysuwamy zaciśnięte wargi.
Chcę jeść i basta!” - tak się wysilił, Wypychamy językiem dolną wargę wewnątrz jamy ustnej.
że się przecisnął Przeciskamy język przez zaciśnięte wargi na zewnątrz.
i usta rozchylił. Wysuwamy do przodu rozchylone wargi.
( “Gdzie jesteś języczku?” G. Wasilewicz)
03.04.2020r.
Kochani, nie zapominajcie o gimnastyce buzi i języka, utrwalajcie materiał wklejony do zeszytu. Dzisiaj zadania dla tych, którzy ćwiczą prawidłową wymowę głoski [sz] w wyrazach i zdaniach
Przypominam:
- zbliż ząbki,
- unieś język na wałek dziąsłowy za górne ząbki,
- wysuń do przodu wargi i zrób dzióbek
(Prawidłowe ustawienie warg, języka i ząbków znajdziesz na ilustracji wklejonej do zeszytu. )
1. Ćwicz wymowę. Powtarzaj za dorosłym. Mów głośno, powoli i wyraźnie.
„Szalik Szymona”
Szuka Szymon szarego szalika,
Bo ten szalik ciągle gdzieś znika.
Szuka go w szafie, szuka w szufladzie,
A nawet w puszkach po marmoladzie.
Szuka też w szopie na podwórku -
Może powiesił go na sznurku?
Oglądał Szymon szare kalosze
I przeszukiwał po kątach kosze.
Aż tu nagle… Czary mary!
Odszukał Szymek szalik szary!
2. Odpowiedz na pytania:
Co robił Szymon?
Jakiego koloru był szalik?
Gdzie Szymon szukał szalika?
3. Narysuj ilustrację do wiersza.
4. Spróbuj nauczyć się wierszyka na pamięć.
Życzę udanej zabawy!
Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski [r]
Dla Rodzica:
Najtrudniejsza głoska [r] w mowie dziecięcej - ćwiczenia https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI
W razie potrzeby służę pomocą. Proszę o kontakt: aga884kjp@wp.pl
Agnieszka Kujawska
26.03.2020
Kochane Przedszkolaki,
nie zapominajcie o gimnastyce buzi i języka, utrwalajcie materiał wklejony do zeszytu.
Dzisiaj ćwiczenia dla tych, którzy ćwiczą poprawną wymowę głoski [sz].
Przypominam:
- zbliż ząbki,
- unieś język na wałek dziąsłowy za górne ząbki,
- wysuń do przodu wargi i zrób dzióbek
(Prawidłowe ustawienie warg, języka i ząbków znajdziesz na ilustracji wklejonej do zeszytu. )
Ćwicz wymowę. Powtarzaj za dorosłym. Mów głośno, powoli i wyraźnie.
“Myszka i kotek”
Sza, sza, sza - myszka biegnie do dziury.
Szo, szo, szo - za nią biegnie kot bury.
Sze, sze, sze - myszka wygląda z dziurki.
Szy, szy, szy - kotek szykuje pazurki.
Szu, szu, szu - nie patrz myszko tu!
Jak wygląda kotek i myszka z wierszyka? Możesz namalować ilustrację.
Jeśli nie znasz jeszcze tej rymowanki, naucz się jej na pamięć
Dla Rodzica:
W razie potrzeby służę pomocą. Proszę o kontakt: aga884kjp@wp.pl
Agnieszka Kujawska
23.03.2020.
Kochane Przedszkolaki, nie zapominajcie o naszych ćwiczeniach. Robiliśmy je wiele razy na zajęciach, więc na pewno poradzicie sobie. Powtarzajcie materiał wklejony do zeszytu.
A tu jeszcze taka propozycja dla Was
Wesoła gimnastyka buzi i języka
1. Usta rozszerz tak na boki, żeby uśmiech był szeroki. Pokaż zębów jak najwięcej w swym uśmiechu nam czym prędzej. (Uśmiechaj się przez dłuższą chwilę, rozciągając usta w bok i pokazując zęby.)
2. Pokaż usta roześmiane, kiedy zęby są schowane. (Uśmiechaj się przez dłuższą chwilę, rozciągając usta w bok i nie pokazując zębów.)
3. Cmokaj buzią w sposób taki, jak przesyła się buziaki. Pokaż wyraz swej czułości, ale z pewnej odległości, (Cmoknij ustami kilka razy, jakbyś przesyłał komuś buziaki na odległość.)
4. Czy potrafisz temu sprostać, by językiem dotknąć noska? Nawet długi i spiczasty język często problem ma z tym. (Wysuń język i unieś go do góry, jakbyś chciał dotknąć nim czubka nosa.)
5. Dla chłopców: Wysuń język w dół, do brody, jakbyś chciał polizać lody.
Dla dziewczynek: Wysuń język w dół, do brody, jakbyś chciała lizać lody.
Często język wywieszony znaczy, że ktoś jest zmęczony. (Wysuń język i opuść go w dół, jakbyś chciał dotknąć nim czubka brody.)
6. Wysuń język w prawą stronę do policzka. Już zrobione? (Wysuń język jak najdalej w kierunku prawego policzka.)
7. Wysuń język w lewą stronę do policzka. Zaliczone!
8. Język wolno nam wypływa, górną wargę już przykrywa. (Przykryj delikatnie językiem górną wargę.)
9. Teraz niech przykryje dolną, także wypływając wolno.
10. Do liczenia zębów teraz giętki język się zabiera. Liczy górne… (Otwórz buzię i policz językiem wszystkie górne zęby.)
…potem dolne. Z której strony? To dowolne! Język liczy zęby dzielnie, dotykając ich oddzielnie. (Otwórz buzię i policz językiem wszystkie dolne zęby.)
11. Teraz język przytykamy do policzka i go pchamy jak najmocniej.
Najpierw z prawym się siłujemy, potem z lewym powalczymy, aż policzki dwa zmęczymy.
12. Teraz nowy cel już mamy i językiem wypychamy wargę górną…
Potem dolną. Śmiać się oczywiście wolno, bo ta nasza mina, minę małpy przypomina.