Zadania dla 5-latków
Propozycje zajęć i zabaw dla 5latków – „Słoneczka”
„MOI CZWORONOŻNI PRZYJACIELE”
Słuchanie ciekawostek na temat kotów. Koty lubią ciepło i często wygrzewają się na słońcu. Zimą ich legowiska trzeba ustawić blisko kaloryfera. Są to zwierzęta bardzo dbające o czystość i dlatego trzeba im codziennie zmieniać kuwety z piaskiem, trocinami lub żwirkiem, które służą im do załatwiania potrzeb fizjologicznych. Lubią mieć posłanie, miseczkę z jedzeniem i kuwetę zawsze w tym samym miejscu. Kocie futro wymaga pielęgnacji, więc co kilka dni trzeba je czesać gęstym grzebieniem lub szczotką. Koty bardzo lubią bawić się kłębkami wełny lub piłeczkami.
Posłuchaj przeczytanego przez rodzica wiersza Laury Łącz „Przyjaźń ze schroniska”
Był sobie pewien piesek malutki, uroczy – mówię wam!
Czepiały się go troski i smutki, bo był zupełnie sam.
Nie miał rodziny, siostry ni braci,
w schronisku mieszkał gdzieś,
aż raz ktoś przyszedł, spojrzał, zapłacił,
a był to rudy Grześ.
Przytulił pieska
– zostali razem na dobre i na złe,
znikła samotność, bo przyjaciele nie są samotni, nie!
• Rozmowa na temat wiersza.
-Dlaczego pieska czepiały się troski i smutki?
− Co to jest schronisko?
-Czy można wziąć pieska (kotka) ze schroniska?
− Kiedy do schroniska trafia najwięcej zwierząt?
• Zabawa Uspokajamy pieska. Dziecko dobiera z rodzeństwem się w pary. Jedno dziecko z pary jest smutnym pieskiem, a drugie go uspokaja, ucisza – głaszcząc, przytulając, szepcząc mu coś do ucha.
• Zabawa ruchowa Tropiący pies. Rodzic przypomina, że psy mają wyostrzony węch i mogą wytropić zwierzęta oraz ludzi. Dziecko chodzi na czworakach, z nosem przy podłodze – są psami, które tropią kogoś. Idzie do miski pije wodę, zasypia na kocyku położonym w kącie pokoju.
Zabawa dydaktyczna Prawda czy fałsz? Kartoniki z napisami: tak, nie. • Czytanie całościowe wyrazów: tak, nie. • Zabawa z wykorzystaniem napisów.
Dziecko otrzymuje kartoniki z napisami: tak i nie. Rodzic mówi zdania. Dziecko podnosi kartonik z napisem tak – jeżeli według nich zdanie jest prawdziwe, lub podnoszą kartonik z napisem nie – jeżeli według nich zdanie jest fałszywe. Przykładowe zdania:
Pies ma rogi.
Króliki wykluwają się z jajek.
Pies potrafi szczekać.
Ryby pływają.
Królik ma zielone futro.
Koty fruwają.
Chomik zapada w sen zimowy.
Papuga to ptak śpiewający.
Małe króliki żywią się mlekiem matki.
Królik zjada chleb.
Papuga lubi marchew.
Kot ma ostre pazury.
Pies ma ogon i dwie nogi.
Pobawcie się przy piosence” Popatrzcie na jamniczka”
https://www.youtube.com/watch?v=E8dCDSyMDqM
1.Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
2. Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę
ref; Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
3. A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka
Łapiemy więc jamniczka
Niech wraca do koszyczka
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
4. Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi, PSS…
Jak się zbudzi będzie zły
HAU HAU HAU...!
Wykonaj kartę pracy.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-2/mobile/index.html#p=14
Ćwiczenia artykulacyjne ”Pobaw się ze zwierzątkiem” dziecko naśladuje zwierzątka wg polecenia rodzica.
Rybka – dzieci wysuwają wargi do przodu (robią ryjek), powoli je otwierają i zamykają.
Groźny pies – zagryzają górnymi zębami dolną wargę, naśladują warczenia psa.
Wyjący pies – dzieci naśladują wycie psa.
Króliczek – kładą kredkę między górną wargą a nosem i starają się ją tam utrzymać.
Kotek z mleczkiem na nosie i na brodzie – dzieci mocno wyciągają język do góry, naśladują zlizywanie mleczka nad górną wargą, potem mocno wyciągają język na brodę i naśladują zlizywanie mleczka pod dolną wargą.