Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

3-latki - propozycje zajęć i zabaw

Tematyka tygodnia: Letnie zabawy.

Piątek 26.06.

Witamy wakacje- zorganizujcie dziś piknik na łące. Korzystając z ładnej pogody wybierzcie się na spacer, zabierzcie ze sobą koc, napoje, przekąski, zabawki i przede wszystkim dobry humor!

Czwartek 25.06.

Utrwalcie piosenkę pt. "Bezpieczne wakacje"

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

Zabawa- zgadywanka "Co teraz widzę?"

Rozejrzyj się dookoła i wybierz jedną rzecz z otoczenia, np. zielony rower. Powiedz głośno Widzę zielony przedmiot. Czy wiesz, co to jest? Dziecko zacznie się uważnie rozglądać i zgadywać, jaki to przedmiot. Jeśli będzie miało problem ze zgadnięciem, przyda się mała podpowiedź, np. ten przedmiot jeździ. Miłej zabawy!

Środa 24.06.

Przeczytaj opowiadanie pt. "Żabka".

Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.
Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło.
Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem - barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

Porozmawiajcie na temat opowiadania:
- jaki kolor ma żabka?
- dlaczego żabka była smutna?
- dlaczego bocian nie zauważył żabki?

Praca plastyczna- wyklejcie za pomocą plasteliny kontur wiaderka i łopatki.

Karta pracy

Wtorek 23.06.

Ćwiczenia poranne:

Zabawa orientacyjno- porządkowa "Wiatraczki"
Dziecko biega w różnych kierunkach przy dowolnej muzyce. Na sygnał "wiatraczek!", zatrzymuje się i wykonuje okrężne ruchy ramionami- skrzydła wiatraka.

Zabawa z elementem podskoku "Piłeczki"
Skoki obunóż, obracanie się w jedną i w drugą stronę.

Ćwiczenie oddechowe "Dmuchawce"
Dmuchanie na skrawki papieru leżące na podłodze.

Dzień Ojca

Dzisiaj dzień Taty, mojego Taty
I wszystkich Ojców na świecie.
Niosę dla Taty z ogródka kwiaty.
Co swoim Tatom niesiecie?

Spróbujcie nauczyć się wierszyka na pamięć i wyrecytować dziś tacie.

Poniedziałek 22.06.

Posłuchajcie piosenki pt." La La Latawce", spróbujcie nauczyć się refrenu i zaśpiewać razem:

https://www.youtube.com/watch?v=QgKL4wXJIS4

Praca plastyczna - razem z dzieckiem skonstruujcie swój własny latawiec, szczegółowa instrukcja krok po kroku niżej: 

http://dobrzesiebaw.pl/jak-zrobic-latawiec/

Tematyka tygodnia: Nadchodzą wakacje.

Piątek 19.06.

Porozmawiajcie z dzieckiem na temat zasad bezpieczeństwa, które obowiązują nie tylko na wakacjach.

Tablica pomocnicza

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

Posłuchajcie piosenki, jak trzeba się zachowywać podczas wyjazdu z rodzicami ?

Czwartek 18.06.

Pobawcie się dziś przy stole:

Zabawa „Letnia burza”

W piękny letni dzień gdy wiele dzieci było na spacerze, nagle słońce schowało się za chmurami i nadciągnęła burza. Dzieci palcami obu rąk "wędrują" po stole.

Wszyscy próbują się schować. Dzieci opierają o krawędź stołu same końce palców.

Zaczyna już kropić deszcz. Dzieci jednym palcem pukają lekko w blat stołu.

A potem spadają pierwsze duże krople deszczu.  Uczestnicy pukają na przemian dwoma palcami w blat.

Deszcz pada i pada i pada.  Dzieci bębnią wszystkimi palcami po stole.

Deszcz pada coraz bardziej rzęsiście. W końcu leje jak z cebra. Dzieci wykonują gest zacierania rąk.

Nagle zaczyna padać grad, mimo, że jest środek lata. Dzieci pukają kostkami palców o lat stołu.

Na niebie pojawiają się błyskawice.  Dzieci szybko - jak błyskawica- wyrzucają ręce do góry.

Słychać donośne grzmoty. Dzieci biją pięściami w stół.

Stopniowo burza cichnie. Uczestnicy uderzają powierzchnią dłoni o krawędź stołu.

Nadarza się okazją, aby prędko pobiec do domu. Dzieci przebiegają palcami szybko po blacie stołu i chowają ręce pod jego krawędzią.

Chmury przerzedzają się na niebie, zza nich wygląda słońce. Wszyscy się cieszą! Dzieci rysują w powietrzu słońce i klaszczą.

„Pocztówka z wakacji” - praca plastyczna. Stwórzcie wspólnie pocztówkę z wykorzystaniem dowolnych technik, możecie przykleić muszelki, piasek i inne przedmioty kojarzące się z wakacjami.

Środa 17.06.

Przeczytaj wiersz B. Szelągowskiej pt. „Na wakacje ruszać czas”

Za dni kilka –o tej porze
będę witać polskie morze.
Bo najbardziej mi się marzy
żeby bawić się na plaży.

A ja chciałbym dotknąć chmury
i dlatego jadę w góry.
Razem z mamą, razem z tatą
w górach lubię spędzać lato.

Ja na morze nie mam czasu.
Wolę jechać het- do lasu.
I tam z dziadkiem zbierać grzyby
albo w rzece łowić ryby.

Dla mnie to najlepsza pora
żeby wskoczyć do jeziora.
Nie chcę w upał chodzić w góry.
Wolę jechać na Mazury.

Morze, góry, las i rzeka;
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato
Jedźmy mamo, jedźmy tato.

Porozmawiajcie na temat wiersza:

  • Gdzie dzieci chciałyby jechać na wakacje ?

  • Co chcą robić na plaży/ w górach/ w lesie/ nad jeziorem/ rzeką ?

Odgadnijcie razem letnie zagadki:

Lody
W kubeczku czy na patyku
wszyscy je lubimy.
Miło latem na języku,
poczuć małą porcję zimy.

Słońce
Świecę mocno dzionek cały,
żeby wszystkim ciepło dać,
by zobaczyć jak przychodzę,
trzeba bardzo wcześnie wstać.

Strój kąpielowy
Mały, lekki, kolorowy,
latem zawsze modny,
dobry do hasania w wodzie,
na plażę wygodny.


Czapka
Nad rzeką lub nad morzem,
przez letnie miesiące,
chroni naszą głowę,
przed gorącym słońcem.

Krem do opalania
W tubce lub butelce,
biały i pachnący.
Trzeba się nim posmarować,
wychodząc na słońce.

Koło ratunkowe
Jest lekkie okrągłe
i do nadmuchania.
Przyda się każdemu
w nauce pływania.

Namiot
Mały domek z materiału,
w nim poduszki oraz koce.
Można smacznie w nim przesypiać
letnie ciepłe noce.

 

Muszelka
Gdy do ucha ją przyłożę,
morza szum powróci do mnie.
W tej skorupce, małe morze,
lato może nam przypomnieć.

Piłka
Kolorowa kula,
trzeba ją nadmuchać,
by przez całe lato
turlać ją i rzucać.

Wtorek 16.06.

Zabawy na podwórku:

* Zbierzcie kolorowe kamyki, ułóżcie z nich różne figury.

* Rysujemy na piasku dość długą nieregularną linię. Dziecko może iść wzdłuż linii możliwie równo po obu jej stronach. Trudniejszy wariant to przejście dokładnie po narysowanej linii, tak aby ślady stóp znalazły się na linii. Urozmaiceniem mogą być przeszkody (na przykład kamienie)- ćwiczenia koordynacji ruchów i równowagi.

* Rzucanie do celu. Na piasku rysujemy tarczę składającą się kilku okręgów. Celem zabawy jest trafienie niewielkim kamykiem lub piłeczką w sam jej środek. Wygrywa ten, kto wykaże się największą celnością.

„Na wakacjach” - praca plastyczna. Dziecko koloruje kredkami wybrany obrazek, ćwicząc przy okazji nazywanie kolorów.

Kolorowanka 1  Kolorowanka 2  Kolorowanka 3  Kolorowanka 4

Poniedziałek 15.06.

Gdzie jedziemy na wakacje? - rozpoznawanie krajobrazów na obrazkach, podawanie nazw np.: góry, jezioro, morze, wieś.

Gdzie na wakacje?

Porozmawiajcie na temat sposobów spędzania wolnego czasu na wakacjach w wybranych miejscach.

Posłuchajcie piosenki „Rodzinna wycieczka” - spróbujcie nauczyć się refrenu i zaśpiewajcie razem.

https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg

Tematyka tygodnia: Moje podwórko.

Piątek 12.06.

Rozwiązywanie zagadek związanych tematycznie z podwórkiem:

Jest okrągła niczym kula,
dzieci chętnie z nią biegają,
na boisku w czasie meczów
kopią ją lub odbijają. /piłka/

Końce jej ujmę w ręce,
co podskoczę, to się kręcę,
pod stopami i nad głową
ona śmiga wciąż na nowo. /skakanka/

Ma pedały, kierownicę,
koła dwa lub cztery,
jeździsz na nim,
kiedy inni chodzą na spacery. /rower/

Mała deseczka
na długim sznurze.
Raz jesteś na dole,
raz jesteś na górze. /huśtawka/

Są na nich huśtawki
ławki i drabinki.
Latem się tu bawią,
chłopcy i dziewczynki. /plac zabaw/

Postaw na niej jedną nogę,
a natychmiast rusza w drogę. /hulajnoga/

"Kolorowa piłka" - praca plastyczna. Wyklejanie konturu piłki kolorowymi kółeczkami z papieru kolorowego. Utrwalenie figury geometrycznej "koło".

Piłka

Zabawa ruchowa z elementami podskoku "Skacząca piłka"- dziecko naśladuje podskakującą piłkę, raz skacze szybko, raz wolno. 

Środa 10.06.

Zabawa "Celny rzut"- wrzucanie piłki do kosza, wiaderka z różnych odległości - ćwiczenie celności.

"Rowerowa piosenka" - nauka refrenu piosenki na pamięć, wspólny taniec. Doskonalenie umiejętności jazdy na rowerze na podwórku.

https://www.youtube.com/watch?v=ud-8KeE2AKY

Wtorek 09.06.

Lepienie wałeczków z plasteliny - robienie z nich kompozycji, ćwiczenie wyobraźni.

"Babki z piasku" - ćwiczenia w liczeniu. Wyjście z rodzicem lub rodzeństwem na podwórko do piaskownicy. Rodzic mówi dziecku zadanie, a ono ilustruje je za pomocą babek z piasku i podaje wynik np. zrób 4 babki, policz je głośno. Zabawy swobodne na podwórku/ placu zabaw z użyciem piłki, skakanki itp.

Poniedziałek 08.06.

Przeczytaj dziecku wiersz:

J. Koczanowska "Podwórko"

Na naszym podwórku
Wspaniała zabawa.
Jest ławka, huśtawka
I zielona trawa.
Jest piasek, łopatka
I wiele foremek,
Są piłki, skakanki,
czerwony rowerek.
Tutaj się bawimy,
zapraszamy gości,
bo wspólna zabawa
to mnóstwo radości.

Plac zabaw

Porozmawiajcie o tym, co dzieci robią na placu zabaw, podajcie nazwy ulubionych zabaw podwórkowych, zwróćcie uwagę na bezpieczeństwo w czasie zabaw. 

Zabawa ruchowo- naśladowcza "Zabawy na podwórku". Dziecko naśladuje np. jazdę na rowerze, bieganie, budowanie z piasku, zabawa z piłką. 

Tematyka tygodnia: Święto dzieci.

Piątek 05.06.

Obejrzyjcie obrazek przedstawiający dzieci z różnych stron świata. Porozmawiajcie na temat różnic w wyglądzie dzieci. 

Obrazek

"Zabawka dla kolegi z innego kraju" - wyklejanka z papieru kolorowego. 

Piłka

Auto

Lalka

Czwartek 04.06.

Wycinanie prostych kształtów, obrazków ze starych gazet- ćwiczenia w cięciu nożyczkami, bezpieczne posługiwanie się nimi pod nadzorem rodzica.

Zabawa dydaktyczna "Misie, lalki i inne zabawki". Rodzic przygotowuje dla dziecka różne rodzaje zabawek np. 2 lalki, 4 misie, 3 piłki, 5 samochodów. Dziecko segreguje zabawki według ich rodzaju, liczy je oraz porównuje ich liczebność (więcej, mniej, tyle samo). Porządkowanie i układanie zabawek w pokoju- wdrażanie dziecka do utrzymywania ładu i porządku.

Środa 03.06.

Karta pracy - do wydrukowania narysuj prezent, jaki chciałbyś otrzymać lub otrzymałeś z okazji Dnia Dziecka. Utrwalenie piosenki ""Co kto lubi?".

Spacer w pobliżu swojego domu- obserwowanie zmieniającej się przyrody.

Wtorek 02.06.

Układanie z patyczków/zapałek/wykałaczek figur lub rzeczy np. domek, rakieta, płotek i porównywanie długości patyczków (dłuższy, krótszy|). 

Osłuchanie się z piosenką "Co kto lubi?" - nauka na pamięć dwóch wybranych zwrotek. Rodzic wyjaśnia dziecku, że każdy z nas jest inny, lubi inne potrawy , zabawy itp.

https://www.youtube.com/watch?v=FRMNASVCQrY

Poniedziałek 01.06.

Zabawa ruchowo-naśladowcza "Bawimy się". Dziecko naśladuje różne zabawy podane przez rodzica lub rodzeństwo np. skakanie na skakance, granie w piłkę, układanie z klocków.

Słuchanie wiersza I.Suchorzewskiej "Chwalipięta" Krótka rozmowa kierowana na temat wiersza, wyjaśnienie słowa chwalipięta.

Chwalipięta

- Patrzcie!
Mam sukienkę w prążki,
granatowe piękne wstążki...
A wy nie!
Mam pierścionek i korale,
aż pięć miśków i dwie lale...
A wy nie!
Mam akwarium i chomika,
i zegarek, który cyka...
A wy nie!
I mam jeszcze szklane, nowe
kulki różnokolorowe...
A wy nie!
Tak się chwali,
tak się chlubi
(Nikt w przedszkolu
Jej nie lubi).
Tak się chwali,
jak najęta!
Czemu? Bo jest
chwalipięta.
A wy nie??

Zabawy na podwórku z wykorzystaniem zabawek: piłki, skakanki, huśtawki, koła hula hop.

Tematyka tygodnia: Mój tata.

Piątek 29.05.

Zabawa z elementem pantomimy "Taki duży, taki mały.."- zadaniem dziecka, a później rodzica czy rodzeństwa jest pokazanie dużego zwierzęcia np. słonia lub małego np. myszki, tylko za pomocą mimiki i gestów. W razie trudności można także wydawać odgłosy zwierząt.

Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki "Mama i tato", nauka refrenu metodą ze słuchu.

https://www.youtube.com/watch?v=9VpecqpCPBk

Czwartek 28.05.

Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała pt. "Rośniemy". Dziecko pokazuje powoli jak "rośnie", tzn kuca i powoli wstaje aż do wspięcia na palce z wyciągnięciem rąk do góry.

"Tort dla rodziców"- praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny.

Środa 27.05.

Zabawa muzyczno-ruchowa "Taniec z gazetami". Dziecko w dowolny sposób tańczy na rozłożonej gazecie, nie schodząc z niej. Kiedy muzyka cichnie, dziecko przybiera śmieszną pozę. 

Słuchanie opowiadania E. Standmuller "Dzień rodziców" - rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, wymienianie i nazywanie członków swojej rodziny. 

https://www.youtube.com/watch?v=N1anfxUstn0

Wtorek 26.05.

Zabawa ruchowo-naśladowcza "Razem z tatą". Dziecko w parze z rodzicem lub rodzeństwem - jedno pokazuje jakieś czynności np. granie w piłkę, jazda na rowerze, sprzątanie a drugie naśladuje podaną czynność. 

"Prezent dla taty" - wydzieranka z papieru kolorowego.

Karta pracy

Poniedziałek 25.05.

"Jaki jest mój tata?" - rozmowy z mamą lub rodzeństwem nt. taty, jaki jest, jak wygląda, co lubi.

Słuchanie wiersza I. Marjańskiej pt. "Jak rysować tatę? - nauka jednej zwrotki na pamięć.

Tatę wielkiego rysować trzeba,
Choćbyś rysować miał cały dzień.
Niech jak szczyt góry sięga do nieba,
Niech jak dąb rzuca ogromny cień.

Tata podobny jest do olbrzyma,
Co na ramionach cały dom trzyma.
A że jest droższy ci od skarbu,
Namaluj tatę złotą farbą.

Tematyka tygodnia: Moja mama.

Piątek 22.05.

Wykonajcie kartę pracy:

Filiżanka dla mamy

Zestaw zabaw ruchowych na dziś:

Zabawa :Kwiaty rosną- kwiaty więdną. Dziecko swobodnie biega po pokoju/ ogrodzie przy dźwiękach ulubionej piosenki. Podczas przerwy w melodii i na hasło "Kwiaty rosą!" , dziecko zatrzymuje się, staje na placach i unosi ręce w górę. Na hasło "Kwiaty więdną!" - przechodzi do przysiadu i kładzie ręce na ziemi.

Ćwiczenia mięśni grzbietu i równowagi. Dziecko staje na jednej nodze, drugą zgiętą w kolanie nogę unosi w przód, stara się utrzymać równowagę. 

 

Czwartek 21.05.

Utrwalcie wiersz I. Landau "Wiersz dla mamy".

Praca plastyczna "Ozdobny talerzyk dla mamusi". Malowanie wzorów na tekturowych talerzykach, zachęcamy dziecka do używania wielu kolorów i malowania wzorów. Po wyschnięciu dobrze jest spryskać pracę lakierem do włosów w celu utrwalenia efektu. 

Środa 20.05.

Spróbujcie nauczyć się na pamięć wiersza:

I. Landau "Wiersz dla mamy"

Moja kochana mamusiu!
To dla ciebie ten wierszyk,
dla ciebie słońce i chmury,
dla ciebie tęcza i wietrzyk.
Wiosną i latem – kwiaty,
jesienią – liście jesienne...
Bądź szczęśliwa, mamusiu,
dziś, jutro i codziennie!

Poproście dziecko, aby spróbowało ułożyć własne życzenia dla mamy. Możecie również narysować markerem na nadmuchanym balonie portret mamy i udekorować nim pokój. Wybierzcie się na spacer i zróbcie dla mamy piękny bukiet z kwiatów zebranych na łące. 

Wtorek 19.05.

Zabawa kształtująca postawę ciała "Zbieramy kwiaty dla mamy"- dziecko chodzi po pokoju "łące" i zrywa kwiaty, wykonując skłon do przodu i wyprost. 

Nauczcie się piosenki "My jesteśmy żabki" metodą ze słuchu.

https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s

"Bukiet dla mamy" - malowanie farbami, liczenie kwiatów, podawanie nazw oraz określanie kolorów farb.

Kwiaty

Poniedziałek 18.05.

Zabawa pt. "Halo? Mamusia?"
Dzieci spacerują po pokoju, gdy rodzic powie "jeden", zatrzymują się, podnoszą rękę do ucha i mówią "Halo? Mamusia?"; gdy usłyszą "dwa"- mówią "Dzień dobry pani!" z równoczesnym wyciągnięciem ręki do przywitania. Gdy usłyszą "trzy"- mówią "Ojojoj!" trzymając się za głowy. Rodzic może wupowiadać hasła w różnej kolejności.

Przeczytaj dziecku opowiadanie R.Piątkowskiej pt. "Zapach mamy" .

Opowiadanie cz.1

Opowiadanie cz. 2

Porozmawiajcie na temat mam: jaka jest (dobra, troskliwa, kochana itp..), jak wygląda (kolor oczu, włosów), jakie ma obowiązki w domu.
Poproście dziecko o narysowanie portretu mamy.

Tematyka tygodnia: Wiosenna łąka.

Piątek 15.05.

Rodzicu, przeczytaj dziecku opowiadanie W. Badalskiej pt. "Cztery motylki"

 
Porozmawiajcie na temat maskowania się motyli i innych zwierząt. 
 
"Motyl"- praca plastyczna. Dziecko maluje motyle farbami plakatowymi lub akwarelowymi. Ćwiczcie nazywanie nazw kolorów i prawidłowe trzymanie pędzla. 
 

Czwartek 14.05.

Wykonajcie kartę pracy:

Ul

Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem na temat użyteczności pszczół.

Poniżej zestaw zabaw ruchowych dla dzieci na dziś:

Ćwiczenia równowagi- Bociany chodzą po łące 
Dzieci "bociany" chodzą po pokoju, czyli łące, wysoko unosząc kolana. Po chwili zatrzymują się, stają na jednej nodze, wyciągają ramiona w bok, rozglądają sie  za żabkami.

Zabawa z elementem skoku- Żabie skoki
Dzieci "żabki" skaczą z miejsca na miejsce- prostują nogi z przysiadu do wyskoku w górę, powracając do przysiadu z lekkim wsparciem palców rąk o podłoże przed sobą.

Zabawa orientacyjno-porządkowa - Taniec motyli
Dziecko przy dźwiękach muzyki naśladuje lot motyla- delikatnie porusza rękami "skrzydłami", podczas przerwy w muzyce przysiada we wskazanym przez rodzica miejscu.

Środa 13.05.

Rozwiążcie zagadki dotyczące mieszkańców łąki, pomoże Wam poniższy obrazek:

Na łące

Ten dobrze nam znany robaczek ma bardzo szykowny kubraczek,
kubraczek wytworny, czerwony, czarnymi kropkami zdobiony. /biedronka/

Skrzydełka mam jak płatki,
choć sam nie jestem kwiatem
i nad kwiatami w słońcu
fruwam wesoło latem. /motyl/

Są bardzo malutkie, lecz pracowite.
Ciągle wędrują po leśnych ścieżkach.
Z drobnych igiełek budują pałac,
w którym ich tysiąc naraz zamieszka. /mrówki/

Pasiasta, wśród kwiatów
lata dookoła.
Dzięki niej masz miodek.
Wiesz już, kto to? …! /pszczoła/

Czarno-biały fraczek,
buciki czerwone.
Umykają żaby,
gdy idzie w ich stronę. /bocian/

Wystarczy, że dojrzy
bociana z daleka –
przerywa kumkanie,
w podskokach ucieka. /żaba/

"Biedroneczka"- praca plastyczna. Dziecko wypełnia obrazek kawałkami bibuły. Utrwalenie piosenki "Skowronkowy koncert".

Biedronka

Wtorek 12.05. 

Posłuchajcie piosenki pt. "Skowronkowy koncert" - rytmicznie wyklaskiwanie refrenu piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=_w9NWY-bFkQ

Spacer na pobliską łąkę- obserwujcie mieszkańców łąki, próbujcie rozpoznać zwierzęta po ich głosach oraz nazwać rośliny, które Was otaczają. 

 

Poniedziałek 11.05.

Nauczcie się rymowanki:

Rosną na łące kwiatków tysiące
czerwone maki, niebieskie chabry,
jaskry żółte jak słońce
i stokrotki pachnące.

Poznajcie wybrane kwiaty łąkowe:

Kwiaty

Dziecko powtarzając za rodzicem rytmicznie dzieli nazwy kwiatów np. ma-ki , ru- mia- nek.

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała "Kwiaty rosną"
Dziecko w przysiadzie, przy dźwiękach spokojnej muzyki, powoli podnosi się aż do wyprostu , wyciągając ręce do góry - są kwiatkami, które rosną.

Tematyka tygodnia: Muzyka jest wszędzie.

Piątek 08.05

Dziecko powtarza za rodzicem:
- Czarny żuk w twardym pancerzu.
- Dwie tańczące wiewióreczki.
- Skacze pliszka: raz, dwa, trzy.
- Kukułeczka kuku, cudzego gniazdka w lesie szuka.

Wykonajcie grzechotki z puszki po napoju, plastikowej butelki, kubku po jogurcie. Dzieci wsypują do pojemniczka np. fasolę, groch, kaszę, piasek, następnie zamykają pudełko/ butelkę taśmą klejącą. Nasze "instrumenty" można ozdobić kawałkami papieru lub bibuły. Za pomocą grzechotki można wygrywać rytmy dowolnych melodii. 

Poproś dziecko, aby samodzielnie dzieliło na sylaby nazwy instrumentów muzycznych np.: gi - ta - ra ; for - te -pian itd.

Czwartek 07.05.

Zabawa muzyczno-ruchowa "Jestem muzykantem". Dziecko tańczy przy muzyce, podczas przerwy naśladuje grę na instrumencie, które nazwę podał rodzic np. trąbka, gitara.

Karta pracy na dziś:

Połącz kropki

Wykonajcie ćwiczenia ruchowe z użyciem chustki:

* Ćwiczenia obszerności ruchów: rysowanie pod dywanie chustką figur geometrycznych: najpierw małych, a następnie coraz większych. Skakanie na jednej nodze wokół chustki leżącej na podłodze, w jedną i drugą stronę, przeskakiwanie obunóż przez chustkę: w przód i w tył.

* Ćwiczenia wyczucia własnego ciała: Chustka wita nasze części ciała. Dziecko dotyka chustką części ciała wymienionych przez rodzica. Naprzemienne chwytanie palcami stopy chustki leżącej na podłodze, podawanie jej do ręki.

* Ćwiczenia poczucia przestrzeni: Latające chustki. Dziecko wyrzuca przed siebie oburącz chustkę w pozycji klęku, a następnie pochyla się do przodu i przysuwa ja do siebie.

Środa 06.05.

Pokazywanie przez rodziców/rodzeństwo różnych sposobów wykorzystania własnego ciała jako instrumentu np.: kląskanie językiem, tupanie, klaskanie, gwizdanie, uderzanie rękami o uda, stukanie palcami w podłogę - naśladowanie ich przez dzieci. 

Utrwalenie zabawy muzyczno-ruchowej "Muzyczne figurki". 

"W sklepie muzycznym" - ćwiczenia w liczeniu.

Sklep muzyczny

Porozmawiajcie na temat:
- Co może znajdować się w sklepie muzycznym?

- Jakie instrumenty można tam kupić?

Dziecko powtarza za rodzicem nazwy instrumentów muzycznych, przelicza je na każdej półce i odpowiada na której półce jest ich najmniej a na której najwięcej. 

Posłuchajcie gry na instrumentach, spróbujcie odgadnąć, jaki to instrument:

https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo

Mój ulubiony instrument - kolorowanie kredkami lub malowanie farbami, nazywanie instrumentu.

Perkusja

Puzon

Tuba

Wiolonczela

 

Wtorek 05.05.

Wyklaskiwanie prostych rytmów wystukiwanych przez rodzica np. na łyżeczkach (dziecko w ten sposób ćwiczy słuch).

Zabawa pt. "Cicho - głośno". Przy nagraniu głośnej melodii dziecko biega po pokoju, a przy cichej - zwija się w kłębek. 

Nauczcie się piosenki pt. „Dźwięki” Sł. D. Zawadzka muz. S. A. Miś CSS
Ref.: Świat jest pełen dźwięków,
które grają w ciszy.
Cicho, cicho, cichuteńko,
zaraz je usłyszysz.
I. Bim-bam, biją dzwony,
tik-tak, zegar tyka,
stuk-puk, dzięcioł stuka.
Taka to muzyka.
II. Kap, kap, spada rosa,
plum, plum, deszczyk śpiewa,
fiu, fiu, gwiżdże wietrzyk,
skrzypią stare drzewa.
III. Klap, klap, klaszczą dłonie,
hop, hop, tańczą buty,
sypią się dokoła
czarodziejskie nuty

Dziecko naśladuje czynności opisane w piosence np. dzwony - dziecko pochyla głowę na boki "Bim - bam", stukanie dzięcioła - dziecko stuka palcami w podłogę. 

Zabawa pt. "Znam te piosenki" - rodzic nuci znane dziecku melodie, a dziecko próbuje rozpoznać piosenkę i śpiewa jej fragment. 

Poniedziałek 04.05.

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze. Dziecko za rodzicem naśladuje dźwięki wydawane przez zwierzęta i przedmioty:
- dzwoneczek: dzyń, dzyń
- piłka: pac, pac
- bocian: kle, kle
- podskoki pajacyka: hop,hop itd.

Zabawa muzyczno-ruchowa "Muzyczne figurki". Przy nagraniu muzyki dziecko spaceruje, biega lub maszeruje po pokoju, po ogrodzie. Podczas przerwy dziecko przybiera ciekawą pozę, nie ruszając się przez chwilę.

Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz J.Kulmowej "Deszczowa muzyka":

Co to za dzwony?
A to w tej rynnie.
A to muzyka deszczowa płynie.
A to na dachach, jakby na bębnach,
Dudni, dudni ulewa wiosenna.
Tłucze o szyby wesołym deszczem,
bębni kroplami jeszcze i jeszcze.
I na listeczkach gra z całej duszy,
Aż rozkrzyczane słowiki głuszy.
Aż słowik szepcze do słowika:
– To ci muzyka!
Taka muzyka
to jest muzyka,
co?

Porozmawiajcie na temat wiersza:
- Czy odgłos padającego deszczu to muzyka?
- Gdzie jeszcze możemy usłyszeć muzykę?

Pobawcie się, wykorzystując gwizdek od czajnika. (To też muzyka.)

"Klucz wiolinowy"- dziecko wykleja kontur obrazka plasteliną w formie "wężyków"- zwróć uwagę na dokładność i estetykę pracy.

Klucz wiolinowy

Tematyka tygodnia: Polska, mój dom.

Czwartek 30.04.

Słuchanie hymnu Polski- porozmawiajcie z dzieckiem na temat prawidłowej postawy w czasie słuchania hymnu.  Obejrzyjcie obrazek godła Polski i opiszcie go.
Godło

Rodzicu, przeczytaj dziecku opowiadanie W. Chotomskiej "Wars i Sawa" - obejrzyjcie Syrenkę w herbie Warszawy. 

https://opowiemcilegende.blogspot.com/2016/05/wars-i-sawa-wedug-wandy-chotomskiej.html

Herb Warszawy

Porozmawiajcie na temat opowiadania:
- Jak miał na imię rybak?
- Kto śpiewał piosenkę?
- Jak miała na imię syrena?
- Co podarowała rybakowi?
- Jak nazywa się miasto, które powstało nad Wisłą?

"Warszawska Syrenka" - kolorowanka.

Syrenka - karta pracy

Środa 29.04.

„Jestem Polakiem” - przybliżenie dziecku świadomości narodowej. Porozmawiaj z dzieckiem na temat naszej narodowości (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię w języku polskim), podaj nazwę miasta, miejscowości w której mieszkacie, nazwy ulicy oraz co najważniejsze: imienia i nazwiska.

Posłuchajcie piosenki „Tu mieszkam” - spróbujcie śpiewać refren i wyklaskiwać rytm.

https://www.youtube.com/watch?v=_xJ-4YgLVHc

Spróbujcie nauczyć się na pamięć wiersza „Barwy ojczyste”

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel - serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

Porozmawiaj z dzieckiem na temat wyglądu polskiej flagi.

„Moja flaga” - praca plastyczna. Dziecko dostaje dwa takie same prostokąty, jeden z nich koloruje na czerwono. Następnie przykleja je ( w odpowiedniej konfiguracji) na kartce papieru.

Wtorek 28.04.

Obejrzyjcie zdjęcia przedstawiające różne miejsca znajdujące się w naszym mieście, spróbujcie je rozpoznać.

Skansen rzeki Pilicy

Urząd Miasta

Rezerwat Niebieskie Źródła

Sanktuarium Św. Antoniego

Nasze Przedszkole

Utrwalcie zabawę „Dzieci do domu! Dzieci na spacer!”

„Idź do przodu, idź do tyłu, idź w bok”- dziecko porusza się pod dyktando rodzica, rozwija orientację przestrzenną.

Rodzic kładzie w pewnej odległości od dziecka np. cukierek, zabawkę, a zadaniem dziecka jest dojść do przedmiotu zgodnie z poleceniami rodzica np.: wykonaj jeden krok do przodu, zrób trzy kroki w bok, w prawą stroną. Można postawić dziecku na drodze różne przeszkody np. Krzesełko (omiń, przejdź pod).

Wykonajcie kartę pracy:

Karta pracy - znajdź drogę

Poniedziałek 27.04.

Rysowanie kredkami swojego domu z uwzględnieniem okien, drzwi, komina – porozmawiaj z dzieckiem na temat wyglądu domu.

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci do domu, dzieci na spacer”. Rodzic wyznacza „domek” dla dziecka (kanapa, dywan). Na hasło „Dzieci na spacer!” - dziecko wychodzi z domku i biega lub spaceruje po pokoju przy ulubionej muzyce, gdy słyszy hasło „Dzieci do domu!” szybko wraca na wyznaczone miejsce.

Przeczytaj dziecku wiersz:

M. Głogowski pt. „Rysunek”

To jest mój dom,
słońce mieszka w nim,
a z komina leci w niebo
kolorowy dym.
To jest mój dom
wśród zielonych drzew.
Tuż za progiem odpoczywa Azor,
wierny pies.
Na parkanie schną gliniane garnki dwa,
w oknie stoi mama,
a na strychu jestem ja.
To jest mój dom,
popatrz tylko sam,
ile tego rysowania mam.

Porozmawiajcie na temat wiersza:

  • wyjaśnienie niezrozumiałych słów – parkan, strych

  • jak wygląda dom z wiersza?

  • czy długo rosowałoby się taki dom?

Ćwiczenia analizy i syntezy:

Dziecko układa w całość pocięty na 4,5 części obrazek domu, ćwiczy spostrzegawczość uwagę i logiczne myślenie.

Dom - wydrukuj i potnij

Tematyka tygodnia: W świecie teatru.

Piątek 24.04.

Zabawa ruchowa "Hop" - dziecko biega po pokoju i na hasło rodzica Biegiem! zaczyna biec w miejscu. Na hasło Hop! dziecko skocze przez wyimaginowaną przeszkodą krzycząc przy tym Hop!

Zabawa "Echo". Dziecko z rodzicem stają w odległości ok. metra od siebie. Rodzic jest nadawcą a dziecko odbiorcą. Nadawca wydaje z siebie różne dźwięki: krótkie, długie, niskie, wysokie itp. , natomiast odbiorca stara się je powtórzyć możliwe jak najdokładniej. Co jakiś czas zmieniajcie się rolami.

Pobawcie się wspólnie przy piosence "Pociąg krasnoludków". Rodzic z dzieckiem tworzy "pociąg", który jedzie w różnych kierunkach. Przy ostatniej zwrotce przy słowach "Pociąg się wywrócił.." wtedy nasz pociąg się przewraca.

https://www.youtube.com/watch?v=0HxquDIty6w

1. Ze stacyjki siedmiu smutków
rusza pociąg krasnoludków.
Maszynista z kozią bródką
zagwizdał cichutko.

2. Wyruszają na wycieczkę,
zaczynają w drodze sprzeczkę:
Czy ma pociąg jechać z planem?
Czy, może w nieznane?

3. Jeden prosi do Warszawy,
drugi woła Huta Nowa,
trzeci chce wziąć kurs na Sopot,
to ci mieli kłopot.

4. Dwóch w pociągu łowi ryby,
ten na niby zbiera grzyby,
gdy się jeden z drugim kłócił
pociąg się wywrócił!

Odgadnijcie nazwy bohatera, z którym się rymuje podane słowo:
ufoludki - krasnoludki
kwiatuszek  - Kopciuszek
bławatek - Puchatek
krok - smok
czarna flaga - Baba Jaga
policja - Alicja

Czwartek 23.04.

Dzieci budują z klocków (drewnianych lub plastikowych) zamek dla króla i królowej- utrwala przy tym kolory i pojęcia: wysoki, niski, taki sam.

Ćwiczenia pantomimiczne- dzieci naśladują ruchami, gestem, mimiką wybrane postacie ze znanych im bajek.

Przeczytaj dziecku wiersz M. Brykczyńskiego "Bajka- zgadywanka"

Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
tam gdzie świat, jest odwrócony,
Dla Alicji małą chatkę zbudowali
Krzyś z Puchatkiem.
A w tej chatce, na makatce
Baba jaga siedzi w klatce.
Marząc we śnie, że za chwilkę
Śnieżkę zje do spółki z wilkiem.
Chociaż Śnieżka wielka śmieszka
Z babcią w innej bajce mieszka – za
górami, za lasami, gdzie smok tańczy z rycerzami.
A przy norce swej w ogródku
Siedzi siedem krasnoludków.
Każdy paląc długą falkę
opowiada inną bajkę.
I z tych bajek dobra wróżka
Plecie wierszyk dla Kopciuszka,
A gdy jej zabraknie wątku,
To zaczyna od początku…
Wszystko plecie się bezładnie,
Jak rozwikłać to, kto zgadnie?

Postarajcie się podzielić na sylaby nazwy postaci z wiersza np. A-li-cja, Pu-ch-tek, Kop-ciu-szek.

Wykonajcie karty pracy:

Karta pracy 1 

Karta pracy 2

Środa 22.04.

Ćwiczenia dykcyjne - dziecko wymawia za rodzicem zdania dotyczące bajowych postaci:
Królowa Karolina ma kolorową koronę.
Kot w butach lubił łowić ryby.
Śnieżka połknęła kawałek jabłka, które utknęło jej w przełyku.
Kopciuszek był bardzo uczynną dziewczynką.
Smok wawelski mieszkał w jamie pod Wawelem.
Czerwony ludek to krasnoludek.
Straszne straszydła mieszkałby w starym zamku. 

Wykonajcie kartę pracy, dziecko pokoloruje pirata i skrzynię skarbów.

Karta pracy

Wykonajcie maskę z papierowego talerzyka- ćwiczenie wspomagające palce rąk, ćwiczenie wyobraźni i fantazji.

Wtorek 21.04.

Rozwiążcie wspólnie baśniowe zagadki:

Kto za siedmioma górami
i za siedmioma lasami
mieszkał w chatce maleńkiej
z siedmioma krasnoludkami? (Królewna Śnieżka)

Powiedz, który to niedźwiadek
Prosiaczka jest sąsiadem,
sąsiadem Kłapouchego
i Krzysia jest kolegą? (Kubuś Puchatek)

Oni, gdy zabłądzili w lesie,
w Baby Jagi wpadli szpony
przez to, że nadgryźli domek,
co z piernika był zrobiony. (Jaś i Małgosia)

Kto na tańce w pałacu
czasu miał niewiele?
Kto, wybiegając z balu,
Zgubił pantofelek? (Kopciuszek)

W bajkach wiele robi złego,
lubi ogniem ziać,
bo on głównie jest od tego,
żeby się go bać. (Smok)

Pobawcie się przy piosence K.Bayer "Tak się bawimy"
1. Idą małe misie,
Brzuszki głodne mają.
Małe misie, małe misie
Miodku dziś szukają.
Ref. Tak, tak, tak,
Miodku dziś szukają.
2. Idą małe kaczki,
Krótkie nóżki mają.
Małe kaczki, małe kaczki
Wesoło tuptają.
Ref. Tak, tak, tak,
Wesoło tuptają.
3. Idą długie węże,
Chociaż nóg nie mają.
Długie węże, długie węże
Zwinnie się ruszają.
Ref. Tak, tak, tak,
zwinnie się ruszają.

I zwrotka - dziecko naśladuje małego misia, idzie i głośno klaszcze
II zwrotka - dziecko chodzi naśladując chód kaczki
III zwrotka dziecko czołga się na dywanie

Porozmawiajcie na temat piosenki:
- co robią małe misie?
- co robią kaczki?
- co robią węże?

"Król i królowa" - kolorowanie obrazka, ozdabianie strojów postaci. 

Kolorowanka

Poniedziałek 20.04.

Co to jest teatr? - porozmawiaj z dzieckiem na ten temat, obejrzyjcie również zdjęcia teatru.

IlustracjaIlustracja 2

Zabawa ruchowo- naśladowcza "Jestem postacią..." - dziecko naśladuje ruchy wymienionych postaci np. staruszka, baletnicy, żołnierza, raczkującego dziecka itd.

Teatrzyk na podstawie wiersza A. Świrczyńskiej "Zabawa w żaby i bociany". Rodzic poruszając sylwetami inscenizuje utwór.

BocianŻaba

Żaba:        Idzie żabka na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.
Żaba II:   Skacze żabka – skik, skik, skik! Nie dorówna żabce nikt.
Bocian:    Idzie bocian na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.
Żaby:      Mówi bocian: kle, kle, kle!
Bocian:    Wszystkie żabki złapać chcę!
Żaba:        Siostro żabko, kto to chodzi?
Żaba II:   To pan bocian w trawie brodzi.
Żaby:      Uciekajmy, hyc, hyc, hyc! Nie zobaczy bocian nic!
Żaba:        Próżno bocian żabek szuka, próżno długim dziobem stuka.
Żaby:        Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum.
Bocian:    Tu słyszałem gdzieś kumkanie, tutaj bocian was dostanie.
Żaby:        Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum.
Bocian:    Nic nie znajdę. To ci los! Że zmartwienia zwieszam nos. Kle, kle, kle.

Porozmawiajcie na temat teatrzyku:
- Kto w nim występował?
- Co robił bocian? Co robiły żabki?

A teraz rodzic czyta tekst a dziecko porusza sylwetkami żabek i bociana.

Ćwiczenia na powietrzu:
- ćwiczenia nóg - podskoki rozkroczno zwarte "pajacyki"
- dziecko rytmicznie wspina się na palce, a następnie wykonuje przysiad podparty, ćwiczenia kształtujące mięśnie stóp
- dziecko maszeruje licząc do pięciu, maszeruje na palcach, maszeruje na piętach.

Tematyka tygodnia: Ochrona przyrody.

Piątek 17.04.

Rozwijanie umiejętności segregowania śmieci - dziecko wspólnie z rodzicem bierze udział w segregowaniu śmieci w domu, ucząc się w ten sposób dbania o środowisko. Próbujcie wspólnie klasyfikować śmieci na plastikowe, papierowe, szklane itd.

Zabawa orientacyjno-porządkowa "Fruwające motyle"- dziecko tańczy (szeroko rozstawiając ręce) i naśladuje lot motyla. 

"Papierowy kwiatek" - wspólnie z dzieckiem wykonajcie wiosenne kwiaty.

Kwiatek - instrukcja

Czwartek 16.04.

Ćwiczenia oddechowo- fonacyjne:
- śpiewanie głoski "o" na określoną melodię
- śpiewanie jak najdłużej głoski "o" na jednym wydechu
- mówienie na przemian "a, o, a.o ... "

Rysowany wierszyk "Drzewo" wg E.M.  Skorek - spróbujcie narysować to razem!

Wierszyk

Przeczytaj dziecku opowiadanie M. Kownackiej "Czy Agata kocha się w kwiatach?"

Jestem sobie Agatka,
bardzo kocham się w kwiatkach.
Gdzie tylko zakwitnie kwiatuszek,
ja go zerwać muszę.

Zerwę, co tylko spotkam.
O, tu... krokus, tu... stokrotka.
Tu jest... fiołek, tu... sasanka,
zerwę, wplotę je do wianka.
Tu... konwalia, tu... zawilec,
zerwę, będę miała tyle.

Och, wiewiórka?
Wiewióreczka hop-sa-sa
po lesie sobie hasa.
Posuwiście i fładko
poskacz ze mną, Agatko.

Agatka:
Hop-sa-sa dookoła,
przeszkadzają mi zioła.
Bucha ten wieniec na trawę,
z wiewióreczką się pobawię.

Razem:
Hop- wiewióreczką, hyc- z Agatką,
hop-sa-sa z prawa, z lewą,
słonko świeci, szumią drzewa.

Wróżka:
Jestem leśna wróżka,
wędruję po leśnych dróżkach.
Mam włosy z leśnych porostów
i las kocham po prostu.

Hej! A któż to w lesie zerwał i rzucił kwiaty?
Czy wiecie, czyja to sprawka?
Agaty!
A to się popisała.
Przyszła do lasu
i połamała kwiaty.
Czy można pochwalić te czyny Agaty?
 Nie!

Porozmawiajcie na temat opowiadania:
- Czy Agatka naprawdę kocha się w kwiatkach?
- Jak nazwalibyście Agatkę?
- Czy tak się postępuje z roślinami i kwiatkami?

Środa 15.04.

Do pierwszego zadania potrzebne Wam będą tacki lub talerzyki i piasek. Narysujcie proste kształty na piasku - koła, serca, słoneczka, kreski.

"Kolorowe motyle" - ćwiczenia matematyczne. Przeczytaj dziecku opowiadanie, w trakcie opowiadania połóżcie na dywanie (łące) sylwety motyli w odpowiednich kolorach. Policzcie motyle, określajcie w jakim kolorze jest pierwszy, drugi... czwarty motyl. 

Modraszek Czerwończyk Bielinek Cytrynek

Na łące budzi się życie. Zakwitało coraz więcej kwiatów, zwierzęta opuszczały zimowe kryjówki i cieszyły się promieniami słońca. Powróciły ptaki. Nad kwiatami fruwały małe zwierzęta - owady. Stokrotkę, która wyciągnęła kwiat do słońca, najpierw odwiedził żółty motyl zwany cytrynkiem. Potem - piękny niebieski motyl z rodziny modraszków. Usiadł na stokrotce, skosztowął naktaru i odfrunął. Kolejnym gościem był biały motyl z ciemnymi plamkami - bielinek kapustnik, zwany tak z powodu częstego odwiedzania zagonów kapusty, na której chętnie składa jajeczka. Gdy dzień się powoli kończył, pojawił się jeszcze jeden motyl- pomarańczowy - o dziwnej nazwie czerwończyk dukacik. 

"Mój motylek" - wyklejcie kolorową plasteliną sylwetę motyla- ćwicz palce rąk, zwróć uwagę na dokładność i estetykę pracy.

Motyl - wzór

Wtorek 14.04.

Obejrzyjcie wspólnie zdjęcia (z czasopism, kalendarzy) przedstawiające piękno przyrody oraz zdjęcia ze zniszczoną przez człowieka przyrodą.

Piękna przyroda  Zniszczona przyroda

- Które miejsce na zdjęciach bardziej podobają się dziecku i dlaczego?

Zabawa ruchowa z elementami dramy "Smutne i wesołe drzewko".

Dzieci poruszają się przy dźwiękach muzyki . Podczas przerwy w grze wcielają się w rolę drzewka, któremu ktoś połamał gałązki, ponacinał korę - pokazują miną, postawą ciała, jak czuje się to drzewko. Potem znów poruszają się przy dźwiękach muzyki, podczas przerwy w grze, pokazują jak czuje się drzewko , o które dba ogrodnik, które ma ładne gałązki, radośnie obie rośnie.

Słuchanie wiersza S. Karaszewskiegio "Śmieciu precz" - porozmawiajcie na temat dbania o przyrodę nas otaczającą.

Kiedy rano słońce świeci,
Wybiegają na dwór dzieci.
Miotły, szczotki w rękach mają,
Bo podwórko zamiatają.

Tu papierek od cukierka,
Tam po soku jest butelka,
Ówdzie puszka po napoju
I pudełko. Może twoje?

Żyć nie można w bałaganie,
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj, śmieciu, do śmietnika.
Bałaganie, brudzie, znikaj.

Tematyka tygodnia: Wielkanoc.

Piątek 10.04.

Porozmawiaj z dzieckiem nt.: Co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyczku? 

Koszyczek

Rozwiążcie zagadki:

Mam czerwone nóżki,
jestem żółtą kulką,
a kiedy urosnę,
zostanę kogutem lub kurką. /kurczątko/

Cukrowe- są blisko pisanek.
Prawdziwe - rogate - wiodą latem
stado na górką polanę. /baranki/

Jak się nazywa
skorupka od jajek,
która się na cacko
świąteczne nadaje? /wydmuszka/

Upleciony ze słomy, wikliny,
chętnie nosi owoce, jarzyny.
Podwieczorek też weźmie czasem,
a i grzyby przyniesie z lasu. /koszyk/

Przygotujcie wspólnie koszyczek z pisankami. Pomalujcie wydmuszki lub ozdóbcie je samoprzylepnymi elementami, kawałkami bibuły. Ozdóbcie koszyczek wstążkami, gałązkami bukszpanu, borowiny. 

Przeczytaj dziecku ciekawostkę na temat malowania jajek:

Legenda głosi, że Maria Magdalena, idąc w niedzielę wielkanocną do grobu Chrystusa, zabrała ze sobą jajka jako posiłek dla apostołów. Po spotkaniu zmartwychwstałego Chrystusa zauważyła, że jajka zmieniły kolor na czerwony. Od tej pory przyjął się zwyczaj malowania jaj na Wielkanoc. 

Czwartek 09.04.

Rodzicu - przeczytaj dziecku wiersz "Kurczątko" W. Szumanówny i spróbujcie narysować kurczątko wg wskazówek z wiersza.

Nauczcie się wierszyka na pamięć, a narysowane kurczątko pomalujcie.

Kurczątko

Zabawa z elementem dramy "Kwoka i kurczątko" 

Dziecko ustawia się za rodzicem- to "kwoka", za którą idzie "kurczątko"- dziecko. Rodzic wymyśla w jaki sposób jej dziecko będzie się poruszało np. idzie w lekkim przysiadzie, idzie na palcach, podskakuje itp.

Jeżeli macie taką możliwość - pospacerujcie koło domu i zobaczcie jakie zmiany zachodzą w przyrodzie w związku z nową porą roku. 

Środa 08.04.

Porozmawiajcie z dzieckiem na temat świątecznych porządków: dlaczego w domach robione są teraz porządki? Jak możemy wspólnie sprzątać ?

Pobawcie się przy piosence o krasnoludkach, melodia dowolna:

Pod czerwonym grzybkiem, przy krzaczku poziomek,
mają krasnoludki swój malutki domek.
Domek choć malutki zawsze jest czyściutki.
Sprzątają w nim co dzień małe krasnoludki.
Jeden myje okna, drugi ściera kurze,
trzeci wielką miotłą zamiata podwórze.

Wytnijcie z papieru kolorowego pisanki w kolorach: żółty, zielony, czerwony, niebieski, pomarańczowy.

Pobawcie się w "Gdzie są pisanki?"

Rodzice chowają w pokoju kolorowe, kartonowe pisanki. Dzieci odszukują i określają miejsce ich schowania.

Liczenie pisanek:

Na dywanie rozłóżcie papierowe pisanki, następnie rodzic prosi o policzenie pisanek w określonych kolorach, mówiąc zagadkami:

Policz pisanki w kolorze słońca.
Policz pisanki w kolorze trawy.
Policz pisanki w kolorze maków.
Policz pisanki w kolorze nieba.
Policz pisanki w kolorze pomarańczy i mandarynki.

Dziecko nazywa kolor, liczy pisanki w wybranym kolorze, następnie podaje ich liczbę i pokazuje na palcach. 

Zabawa ruchowa:

Dziecko idzie za rodzicem po kole, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami owale- jajka.

"Pisanki, pisanki, jajka kolorowe: niebieskie, czerwone i pomarańczowe!"

Wtorek 07.04.

Wykonajcie ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych: 

- naśladowanie nadmuchiwania balonika

- naśladowanie zlizywania czekolady z warg

- liczenie zębów przez dotykanie ich językiem

- wysuwanie i chowanie języka

 

Spróbujcie nauczyć się piosenki "Wielkanocne cuda" (sł. B. Szurowska, muz. R. Dziekański)

1.Stoi już w koszyku
cukrowy baranek.
Brakuje nam jeszcze
zdobionych pisanek.

Ref.: Pisanki, pisanki,
wielkanocne cuda.
Ja maluję złotą,
twoja będzie ruda.

2.Śmieje się wesoło
cukrowy baranek,
bo w jego koszyczku
pełno jest pisanek.

 Ref.: Pisanki, pisanki...

 Porozmawiajcie na temat piosenki:

- Czego brakowało w koszyczku?

- Na jakie kolory były pomalowane pisanki?

- Z czego cieszył się baranek?

 

"Moja pisanka"- wypełnijcie kontur jajka kawałkami papieru kolorowego - ćwiczcie wyobraźnie i palce rąk.

Pisanka

Poniedziałek 06.04.

1. Oglądanie kartek pocztowych będących w domu o tematyce związanej ze świętami wielkanocnymi - omawianie ich. 

Kartka 1  Kartka 2 Kartka 3 Kartka 4 Kartka 5

2. Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej "Wielkanoc" 

Wiersz

Odpowiedzcie na pytania:

- Co robiły pisanki w koszyku wielkanocnym? 

- O co się kłóciły?

- Jak skończył się spór? 

Zabawa "O której pisance opowiadam? " - rodzic opisuje słowami dowolną pisankę, a zadaniem dzieci jak wskazanie odpowiedniej pisanki. 

Kolorowe pisanki

Ćwiczenia graficzno - ruchowe:

Dziecko za rodzicem kreśli w powietrzu kształt dużego jajka, mówiąc przy tym rymowankę: 

Jajeczko, jajeczko, będziesz pisaneczką.

Tematyka tygodnia: Wiosna na wsi.

Piątek 03.04. 

Zabawa orientacyjno- porządkowa "Kura i kurczątko"- dziecko chodzi po pokoju przy dźwiękach wybranej melodii, piosenki (jest kurczątkiem i chodzi po podwórku), na hasło "Kurczątko do domu!" - dziecko biegnie na wyznaczone wcześniej miejsce (np. na fotel).

Wspólne wykonanie papierowego kurczątka - rozwijanie sprawności manualnej.

Wzór

Czwartek 02.04.

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze - dzieci z rodzicami naśladują głosy zwierząt np. kura - ko ko, kogut - kukuryku, krowa - muuu itd. 

"Piórko z podwórka" - ćwiczenie oddechowe, dmuchanie na piórko tak, aby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu.

Słuchanie opowieści o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Dziecko (a później rodzic) kładzie się na brzuchu, a druga osoba odgrywa na jego plecach słyszaną opowieść: 

Wyobraź sobie, że jesteś na wiejskim podwórku. Jest wiosenny dzień na wsi. Nadchodzi czas karmienia zwierząt. Na podwórku pojawiła się gospodyni (Rodzic palcami przebiega po plecach dziecka). Wyprowadza krowy na łąkę, na soczystą trawę (Piąstkami powoli przesuwają po plechach). Po powrocie nalewa świnkom jedzenie do koryta (Uderzają czterema placami obu rąk). Następne są konie, które spokojnie czekają na swoje sianko i owies. (Uderzają, na przemian, palcami jednej ręki,  raz drugiej). Pozostał już tylko drób: kury, kaczki, indyki i gęsi, które otoczyły gospodynię rozsypującą ziarno. Zaczęło się dziobanie ziarna (Uderzają palcem wskazującym po całych plecach).

Środa 01.04.

1. Słuchanie piosenki pt. "Na podwórku" (sł. i muzyka B. Forma).

http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?d=pio&f=pio_34_00050&k=k0204

Rozmowa na temat piosenki:

- Które zwierzęta czekały na gospodarza na podwórku?

- Dlaczego zwierzęta czekały na gospodarza?

- Które zwierzęta jadły siano?

- Kto jadł ziarno?

 

Wspólnie z rodzicem nazywanie dorosłych zwierząt i ich dzieci np. krowa - cielątko, - owca- jagniątko, kura- kurczątko itp.

Zwierzęta

2. Zabawa przy piosence: gdy dziecko słyszy piosenkę - tańczy, gdy piosenka milknie- dziecko naśladuje dowolne zwierzę.

 

Wtorek 31.03.

1. "Kapuściana głowa" - ćwiczenia w liczeniu do czterech na podstawie wiersza H. Bechlerowej pt.: "Koziołeczek"

Wiersz

Rozmowa na temat wiersza:

- gdzie poszedł koziołek?

- czyim jest dzieckiem?

- ci kupił?

- ile listków zjadł koziołek?

 Liczenie listków kapusty na obrazku, dzieci pokazują odpowiednią liczbę palców.
 
 

Poniedziałek 30.03.

1. Oglądanie zdjęć zwierząt z wiejskiego podwórka - nazywanie ich, dzielenie ich nazw za rodzicem na sylaby, połączone z klaskaniem np. ku - ra ; ko - gut; kro - wa itp.

GęśKozaKrowaKuraKogutŚwinka OwcaZwierzęta na wsi

Zabawa ruchowo-naśladowcza "Jestem...." - dziecko naśladuje ruchy i głos pokazywanego zwierzęcia.

"Zwierzątka z zagrody" - praca plastyczna. Kolorowanie wybranego zwierzątka farbami plakatowymi lub kredkami - Rodzicu, zwróć uwagę na użycie prawidłowego koloru, wspólnie utrwalcie nazwy kolorów.

Kolorowanka kogut

Kolorowanka świnka

Kolorowanka konie

Kolorowanka zwierzęta na wsi

 

Kolorowanki online:

https://www.kolorowankionline.net/category/zwierzeta-gospodarskie

Piątek 27.03.

"Robimy wiosenne porządki" - wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. Może to być np. segregowanie i układanie klocków w pudłach, układanie zabawek na półkach (utrwalanie pojęć: wyżej, niżej, obok, pod, nad, za , przed) oraz mycie samochodów lub lalek (można też wspólnie uprać im ubranka i uczesać je). 

Czwartek 26.03.

Rodzicu pomóż dziecku w uzupełnianiu kart pracy, zwróć uwagę na prawidłowe trzymanie kredki Twojego dziecka oraz utrwal z nim nazwy kolorów.

Karta pracy 1- do wydrukowania

Karta pracy 2- do wydrukowania

Karta pracy 3- do wydrukowania

Środa 25.03.

Wyszukaj na Youtube piosenki o wiosennej tematyce, uczcie się jej razem i bawcie się dobrze!

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw     -->> wklej link w przeglądarkę

Wybierzcie się wspólnie na spacer w mało zatłoczone miejsca- poszukajcie pierwszych oznak wiosny.

Wtorek 24.03.

"Nasz skrzydlaty przyjaciel - bocian" wspólne oglądanie zdjęć bociana, omawiamy jego wygląd, naśladujemy jego odgłosy.

Zdjęcie 1 - bocian Zdjęcie 2 - bocian Zdjęcie 3 - bocian

Wyklejamy kawałkami czerwonego papieru nogi i dziób, doklejamy zielona trawkę, dorysowujemy chmurki słońce.

Bocian - do wydrukowania

Poniedziałek 23.03.

Zakładamy zielony ogródek w domu - wspólnie sadzimy do doniczek cebulę, korzeń pietruszki, ziarna fasoli - codziennie obserwujemy jak rosną.

Piątek 20.03.

Rozwiążcie zagadki:

W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima. Przyjdzie z wiatru ciepłym wiewem, z pięknem kwiatów, z ptaków śpiewem. (wiosna)

Biały kwiat, przebił śnieg i wyjrzał na świat (przebiśnieg)

Ma dziub i nogi czerwone, gdy pojawi się na łące, straszy żabki kumkające. (bocian)

Skacze przy ciepłej pogodzie: raz jest w trawie, raz jest w wodzie. (żaba)

Gdy śnieg zginie, kwiaty rosną, a tę porę zwiemy … (wiosną)

Zabawa z elementem skoku "Uwaga, bocian!" -  Dziecko (żabka) skaczą po łące. Na hasło "Uwaga, bocian!" zatrzymują się na chwilę w bezruchu.

Czwartek 19.03.

"Żabka" - wyklejcie sylwetkę żabki zieloną plasteliną, dorysujcie kolorowe, wiosenne kwiatki.

Żabka - wzór do wydrukowania

Środa 18.03.

Poruszam się jak.. - zabawa ruchowo-naśladowcza. Rodzic wymienia nazwę zwierzątka lub owada a dziecko naśladuje ich ruchy i odgłosy (żaba, bocian, motyl, mucha, konik polny itp.)

Wtorek 17.03.

Kolorujemy Panią Wiosnę - dokładnie wypełniamy kontury obrazka przy okazji utrwalając nazwy kolorów.

Pani Wiosna - do wydrukowania

Poniedziałek 16.03.

W oczekiwaniu na wiosnę - mamo, tato, poczytaj mi!

Chomik szuka wiosny- opowiadanie

Przeczytajcie opowiadanie i odpowiedzcie wspólnie na pytania: 
- Dlaczego Chomik wybrał się na spacer?
- O czym rozmawiał z wierzbowymi kotkami?
- Czy chmurki widziały wiosnę?
- Czy ptaki udzieliły chomikowi odpowiedzi na pytanie? Dlaczego?
- Co myślał bocian o chomiku?